PODELI

Kako je autorska agencija, svojom greškom, izgubila spor od kablovskog operatora. 

SOKOJ (Organizacija muzičkih autora), pravosnažnom presudom Privrednog apelacionog suda od 27. februara, izgubio je spor koji je vodio sa kablovskim operaterom SBB, potražujući dug u iznosu većem od tri milijarde dinara (oko 25 miliona evra). Time su oštećeni autori i sama organizacija, kao i država, za oko 600 miliona dinara PDV-a, saznaju “Novosti” od izvora iz ove organizacije, koji ističe da SOKOJ zastupa više od 10.000 domaćih autora i nosilaca autorskih prava.

– SOKOJ je izgubio spor jer u ugovoru koji je zaključio sa SBB-om 2010. godine postoji član kojim ova organizacija samoj sebi ukida pravo da naplati dug ako utvrdi da su podaci kablovskog operatera falsifikovani. Može samo da prihvati podatke koje operator dostavi – objašnjava naš izvor. – U presudi se navodi da je ugovorom predviđeno da se posle mesečnog dostavljanja podataka SBB-a SOKOJ-u i plaćanja naknade ne može ništa menjati.

Ovo je važno jer SBB plaća nadoknadu za autorska prava prema broju svojih korisnika. Izvor našeg lista ocenjuje da je neverovatno da je član 10, koji, kako kaže, legalizuje krađu, unet u ugovor, i dodaje da je sporni ugovor zaključio tadašnji direktor SOKOJ-a Aleksandar Kovačević, koji je, takođe, 2015. odlučio da uđe u spor sa kablovskim operatorom. On je u oktobru prošle godine podneo ostavku i imenovan je za savetnika.

SOKOJ je u junu 2015. tužio SBB, tvrdeći da je dostavljao falsifikovane podatke o broju svojih korisnika od početka 2012. do kraja 2014. godine. RATEL (Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge) je u avgustu 2014. upozorio SOKOJ da su podaci SBB-a lažni, te da ima za više od 100 odsto pretplatnika od prijavljenog broja.

– U dosadašnjim sudskim sporovima SOKOJ je svoje potraživanje dokazivao pozivajući preko suda RATEL da dostavi podatke o emiterima, ali u ovom slučaju SBB je te informacije proglasio za službenu tajnu i nisu korišćeni u postupku. A i da su korišćeni, sada kada je primećen sporni član 10 ugovora, to ništa ne bi značilo. Prvostepenom presudom Privredni sud odbija zahtev SOKOJ-a, organizacija ulaže žalbu Privrednom apelacionom sudu, koji 27. februara ove godine donosi presudu kojom se žalba odbija i potvrđuje prvostepena presuda, a sudija kaže – sami ste sebi ukinuli pravo da naplatite dug – kaže naš sagovornik.

Sadašnji direktor SOKOJ-a Dejan Manojlović kaže, za naš list, da će organizacija pravdu potražiti pred Vrhovnim kasacionim sudom.

– Smatramo da je Privredni apelacioni sud pogrešio u tumačenju člana 10 ugovora i tražimo način da to pobijemo i da postupak vratimo Privrednom sudu na novo suđenje – objašnjava Manojlović. – Imamo velika potraživanja od SBB-a, koji godinama ne plaća naknadu, a jedan je od najvećih reemitera programa.

Manojlović naglašava da su u sudskom sporu očekivali veću podršku od RATEL-a, koji nije prihvatio da svedoči i pozvao se na Sporazum o poverljivosti podataka koji su potpisali sa SBB-om.

Od kablovskog operatera SBB zatražili smo da odgovori na navode o prikrivanju pravog broja pretplatnika i tvrdnju da time zakida autorsku organizaciju, autore i državu.

– Pravosnažnom presudom u korist SBB-a, definisano je da se SBB ponašao zakonito i profesionalno u odnosu na obaveze prema SOKOJ-u – navodi se u odgovoru kablovskog operatera. – Time je konačno stavljena tačka na neosnovane napade SOKOJ-a i drugih “zainteresovanih” protiv SBB-a.

Pokušali smo da dobijemo objašnjenja i od bivšeg direktora Kovačevića, ali se do zaključenja ovog izdanja nije odazvao našem pozivu.

PRETI VEĆA ŠTETA

– Svi ugovori koje je SOKOJ potpisao sa emiterima su identični – objašnjava naš izvor, i navodi da postoji velika opasnost da organizacija izgubi i ostale sporove. – Problematični član 10 ugovora do ove presude niko od sudija nije primetio, i SOKOJ-eve žalbe su usvajane i naplaćivani su dugovi. Organizacija vodi još dvadesetak sudskih sporova, a ako se ovaj princip primeni na sve njih, razmere štete biće nemerljive.

POSTAVI ODGOVOR